Loading...

ریزش موها

ریزش موها

مناسب ترین سن کاهش وزن

مناسب ترین سن برای کاهش وزنمحدوده کاهش وزن بی خطر و ایمن 2 تا 4 کیلوگرم در ماه است یعنی کاهش وزن در این محدوده عوارض کوتاه مدت نخواهد داشت و مبنای درست رژیم غذایی برای کاهش وزن این است که فرد همه گروه‌های غذایی را استفاده کند.
 
در یک برنامه صحیح غذایی باید حدود 45 درصد انرژی مورد نیاز از کربوهیدرات‌ها باشد و مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که نوجوانان چاق باید در سنین پایین رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن را آغاز کنند.
 
گفتنی است، کنترل و کاهش وزن در هر سنی خوب است ولی اگر قبل از 17 سالگی که سلول‌های چربی در حال تکثیر هستند وزن کاهش یابد شانس برگشت وزن کمتر است.
 
از 17 تا 18 سالگی به بعد امکان برگشت وزن وجود دارد و باید همیشه مراقب مقدار غذایی که می‌خورند باشند تا دوباره چاق نشوند.
 
نتایج مطالعات نشان می‌دهند کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن بالا هر مقدار وزنی که در دوران نوجوانی کم کنند روند چاق شدن بدنشان در دوران بزرگسالی کم تر خواهد شد.
 
 

حفظ زیبایی مو در زمستان

زیبایی موها در زمستانفصل سرما، بارش برف و باران و وزش باد تأثیر خود را روی موها می گذارد. استفاده از کلاه و شال های پشمی و سنگین نیز وضعیت موها را بدتر می کند. در واقع از آبان ماه تا اواخر اسفند شکننده، کدر و حساس می شوند و زیبایی و سلامتشان بیشتر به خطر می افتد. خوشبختانه نیازی نیست که هر روز به آرایشگاه مراجعه کنید و یا هزینه زیادی بابت خرید انواع محصولات مانند ماسک و سرم و غیره بکنید.
 
چون برای رفع مشکلات پوست و مو مهمترین مسئله رفع درونی مشکل است. یعنی اینکه در گام اول باید با داشتن تغذیه ای سالم و متنوع از درون به فکر ارتقای سلامت موها و پوستتان باشید.
 
مواد غذایی متعددی مانند تخم مرغ، فلفل دلمه ای قرمز، عدس و جگر و غیره خدمت زیادی به سلامت موها در سرمای زمستان می کند.

در این مطلب شما را با لیستی از مواد غذایی تقویت کننده عمقی موها بیشتر آشنا می کنیم. با مصرف این مواد غذایی می توانید مطمئن باشید که در فصل سرما نیز موهایتان درخشندگی و سلامت خود را حفظ خواهند کرد.
 
تخم مرغ برای مقابله با ریزش مو
 
اینکه موها مانند برگ خزان بریزند بسیار غم انگیز است. اما با شروع فصل پاییز و زمستان ریزش موها به طور طبیعی افزایش پیدا می کند. تخم مرغ سرشار از ویتامین های خانواده B است که در صورت ریزش مو تجویز می شوند.

تخم مرغ همچنین حاوی میزان زیادی آهن است که موهای ضعیف شده به واسطه استرس و مشکلات هورمونی را تقویت می کند بنابراین می توان گفت که این ماده ی غذایی دوست موها است.
 
ویتامین B به واسطه یکی از ترکیباتش به نام بیوتین در ساخت موها و تنظیم هورمون ها نقش فعالی دارد. علاوه بر این آهن وظیفه حمل گلبول های قرمز و اکسیژن رسانی به ریشه موها را بر عهده دارد. یادتان باشد که آهن موجود در مواد غذایی تأثیر بیشتری از مکمل ها دارد و مشکلات گوارشی نیز ایجاد نمی کند بنابراین بهتر است به مواد غذایی حاوی این ماده معدنی بیشتر اعتماد کنید.
 
فلفل دلمه ای قرمز برای مقابله با نازک و شکننده شدن موها
 
فلفل دلمه ای قرمز مانند تمام سبزیجات و میوه های رنگی برای سلامت موها مفید است. چون حاوی میزان زیادی ویتامین C و ویتامین های گروه B است که با شکنندگی و نازک شدن موها و همچنین ریزش آن ها مقابله می کند.

معمولاً افراد سیگاری، افرادی که تحت استرس شدید و آلودگی شهرهای بزرگ قرار دارند و همچنین افرادی که به تغذیه شان اهمیت نمی دهند از نازک شدن و شکنندگی موهایشان شکایت می کنند. در این صورت بهتر است فلفل دلمه ای قرمز بیشتری مصرف کنید تا اثرات آن را روی موهایتان شاهد باشید.
 
ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در سلول ها می شود. علاوه بر این ویتامین B نیز حامل آنتی اکسیدان های سم زدا از سلول ها است بنابراین این ماده غذایی خدمت بزرگی به سلامت موها می کند. یادتان باشد هر چه مواد غذایی رنگی تر باشند به این معنی است که میزان بتاکاروتن آن بیشتر است. بتاکاروتن آنتی اکسیدانی است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای احیا و رشد سلولی لازم و ضروری است.
 
عدس برای موهای خسته
 
عدس سرشار از پروتئین و آهن است. این ماده غذایی با شکنندگی و خستگی ناشی از مصرف سیگار، مشکلات هورمونی و استرس و آلودگی هوا به خصوص در بین خانم ها و ساکنین شهرهای بزرگ مقابله می کند.
 
عدس به واسطه آهنی که دارد مکانیسم رشد سلولی موها را کنترل می کند. از طرف دیگر پروتئین های موجود در این ماده غذایی برای سنتز کراتین یا همان مولکول های اصلی ساخت موها لازم و ضروری است.
 
ماهی برای رشد و تقویت موها
 
ماهی و به خصوص ماهی های چربی مانند ماهی آزاد، تن، ساردین و ماهی خال مخالی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آهن هستند. امگا 3 ها جزو ترکیباتی هستند که باعث رشد و افزایش استحکام موها می شوند.
 
ترکیبات مغذی موجود در ماهی جریان خون در مویرگ هایی که در خارجی ترین قسمت پوست سر قرار دارند را فعال می کنند. مواد معدنی مانند آهن نیز به نوبه خود در کنترل و تنظیم سیکل رشد موها تأثیر دارند.
 
روغن ها، مغزها و دانه ها برای تغذیه موها
 
روغن کلزا، تخم کتان، گردو و فندق و غیره سرشار از امگا 6 هستند. این ترکیبات نیز باعث تقویت موها و تحریک رشد آن ها می شود. امگا 6 ها باعث بهبود جریان خون و تغذیه پوست سر می شوند.
 
سویا برای مقابله با ریزش موها
 
سویا حاوی پروتئین است و برای سنتز کراتین لازم و ضروری است. ایزوفلاون ها نیز در پیشگیری از ریزش مو نقش مؤثری دارند.
 
پروتئین ها و ایزوفلاون های موجود در این ماده غذایی عملکردی نزدیک به فعالیت هورمون استروژن دارند. باید بدانید که استروژن از ریزش موها جلوگیری می کند. درنتیجه مصرف سویا نیز می تواند شما را از ریزش مو دور کند.
 
جگر برای بهبود وضعیت موها بعد از زایمان
 
برخی افراد از مصرف جگر فراری هستند اما با این حال این ماده ی غذایی سرشار از آهن است. خانم های باردار از مصرف جگر در دوره ی بارداری منع می شوند. متأسفانه ممکن است که بعد از زایمان و یا در بارداری های کم فاصله خانم ها دچار کمبود ویتامین و آهن و افت هورمونی شوند. در این صورت جگر یک ماده غذایی مناسب برای مقابله با این مشکلات و برطرف کننده شکنندگی موها است.
 
جگر سرشار از آهن است و به رشد موها و خون رسانی به پیاز مو کمک زیادی می کند.
 
 

تاثیر عصاره اسپند بر تیروئید

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی علوم زیستی به چاپ رسیده است، نشان داد که عصاره اسپند با غلظت 200 میلی گرم در ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن باعث کاهش هورمون محرک تیروئید می شود.
یافته های محققان مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی قم و پژوهشگاه رویان نشان می دهد که می توان از عصاره اسپند برای ایجاد مدل های کم کاری تیروئید استفاده کرد.
 
به گزارش پژوهشگاه رویان، چنین مدل هایی می توانند مطالعه بر روند بروز و درمان این بیماری را تسهیل کنند.

دودکردن اسپند سالیان درازی است که در میان ایرانیان مرسوم است. گرچه نسل های گذشته اسپند را با نیت دور کردن چشم زخم بر آتش می ریختند اما امروزه مشخص شده که این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد سرطانی و دارای آنتی اکسیدان های متعدد است.

این خواص اسپند به علت وجود آلکالوئید های بتا کربولین و ترکیبات فلاوونوئیدی است. با توجه به خواص این ترکیبات سوالی مطرح می شود که آیا این گیاه می تواند بر ترشحات غده تیروئید موثر باشد؟

برای پاسخ به این پرسش، مهدی احمدی فر، علی محمد عینی و همکارانشان در مرکز تحقیقات جهاد قم و پژوهشگاه رویان، تحقیقی انجام دادند که در آن، عصاره تهیه شده از گیاه اسپند به شکل خوراکی به مدت 60 روز با غلظت های مختلف به 64 موش خورانده شد.

پس از گذشت مدت آزمایش، سطح هورمون های تیروئیدی در خون موش ها و ساختار بافت شناسی تیروئید مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی علوم زیستی به چاپ رسیده است، نشان داد که عصاره اسپند با غلظت 200 میلی گرم در ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن باعث کاهش هورمون محرک تیروئید می شود.

در غلطت 400 میلی گرم برای هر کیلوگرم از وزن، این عصاره علاوه بر کاهش هورمون محرک تیروئیدی، میزان ترشح تیروکسین و تری یدو تیرونین (هورمون های تیروئیدی) را نیز کاهش می دهد، در این غلظت از عصاره وزن موش ها هم به شکل معنی داری کاهش یافت که از اثرات ثانویه کاهش هورمون های تیروئیدی است.
 
 
 

معجزه سیر و عسل قبل از خواب

چربی های جمع شده در اطراف شکم دغدغه برخی اشخاصی است که از چاقی رنج می برند. مخلوط عسل و سیر باعث می شود شخص در یک ماه 10 کیلو وزن کم کند، با این روش که هر روز یک فنجان از این معجون را قبل از خواب بنوشد.
معجزه سیر و عسل قبل از خوابچربی های جمع شده در اطراف شکم دغدغه برخی اشخاصی است که از چاقی رنج می برند. نسخه ها و رژیم های غذایی مختلفی برای کاهش وزن ارائه شده اما به شکل فعال به لاغر شدن شکم و آب شدن چربی های اطراف آن کمک نمی کند.
 
به عقیده کارشناسان تغذیه، بهترین نسخه، مخلوط عسل و سیر است که باعث می شود شخص در یک ماه 10 کیلو وزن کم کند، با این روش که هر روز یک فنجان از این معجون را قبل از خواب بنوشد.
 
برای تهیه این معجون، یک حبه سیر را له کرده و در فنجان آب داغ قرار داده، سپس یک قاشق عسل به آن اضافه نموده و آن را قبل از خواب میل کنید.

منبع: جام جم
نظرات

    ارسال نظر

    سبد خرید شما

    سبد خالی است

    آمار

    • تعداد کالا: 29
    • بازدید امروز: 193
    • بازدید دیروز: 831
    • بازدید کل: 568724